Skip to main content

Perbezaan Gula Putih dan Gula Perang

  gula
Ada pelbagai jenis gula putih yang boleh diperolehi di pasaran, seperti gula kasar, gula castor, gula icing dan gula kiub.

Gula putih merupakan sukrosa yang terlerai selepas diekstrak daripada tebu. Apabila tebu sedia dituai, jus nya akan diekstrak dan proses ini dilakukan sehingga kelembapan dan tahap kandungan air berkurangan. ketika itu sukrosa semulajadi dalam jus mula terjadi. Perkataan Sukrosa berasal dari Perancis. Istilah ini bermaksud molekul gula yang terdapat dalam tumbuhan dan madu.
Selepas proses ini dilakukan maka terbentuklah serbuk gula yang dikehendaki. untuk menjadi gula putih satu peringkat 'pemutihan/bleach' akan dilakukan. Proses kimia inilah menjadikan gula yang diekstrak dari tebu menjadi putih.

Fungsi Gula
Selain daripada fungsinya sebagai pemanis pada makanan dan minuman, ianya juga membantu dalam proses tindak balas kimia semasa memasak dan baking. di mana, ketika proses masak dan baking, gula akan menghasilkan keperangan atau caramelization dan tindak balas maillard. Dimana asid amino dalam protein (yang ada dalam ramuan) bertindak balas dengan gula pada pencapaian suhu tertentu dan menghasilkan pemerangan atau caramelization iaitu warna keemasan dan rasa pedas.
Gula juga berfungsi mengekalkan kelembapan dan menjadikan makanan kita lembut dan gebu kerana ia bersifat hydroscopic iaitu menarik kelembapan.
Gula juga bertindak sebagai sumber makanan untuk yis beragi di dalam masakan kategori roti. Jadi adalah penting untuk meletakkan gula di dalam air bercampur yis bagi memastikan yis bertindak balas dengan sempurna didalam masakan roti.


gula perang

Gula perang ialah gula yang terhasil pada peringkat awal proses ekstrak dari tebu. di mana ianya adalah semi-gula putih yang sebahagian molases semula jadi masih lagi ada. Oleh kerana itu warna gula ini lebih gelap dari warna gula putih dan rasanya juga lebih padu kemanisannya serta teksturnya lebih lembut dan lembab.
mengikut sumber maklumat ini, sekarang pembuatan gula perang ialah dengan menambah sirap pekat ke dalam gula putih. semakin gelap warna gula perang itu maka lebih kuatlah rasanya. tips untuk menggunakan gula perang ini sebagai ganti gula putih ialah dengan sukatan 1 cawan gula putih = 1 cawan gula perang (pastikan gula perang ini dipadatkan sehingga  membentuk bekasnya apabila diterbalikkan). penggunaan gula perang di dalam resepi akan memberikan sedikit rasa butterscotch dan kek akan jadi lebih lembab.

sumber maklumat:



Comments

Popular posts from this blog

Baking powder Vs Soda Bikarbonat

Di Malaysia, baking soda atau soda bikarbonat adalah merujuk kepada perkara yang sama, tetapi di Amerika sebagai contoh, ia disebut sebagai baking soda. Baking soda dan baking powder/serbuk penaik tidak boleh ditukar ganti, tapi matlamat keduanya adalah sebagai ejen penaik. Apabila dimasukkan ke dalam adunan, ejen penaik menyebabkan gelembung udara (yang terhasil melalui bahan adunan yang dikacau, diadun atau dipukul) yang mengembang apabila adunan dimasak maka terhasillah adunan kek yang gebu dan mengembang naik. Baking soda merupakan bahan penaik asli(BASE). Bahan ini akan bertindak balas dengan kelembapan dan bahan berasid untuk menghasilkan tindakbalas kimia yang menyebabkan kenaikan kuantiti makanan tersebut . Apabila sesuatu resipi itu memerlukan baking soda (BASE), ia biasanya memerlukan beberapa jenis ACID. Seperti susu mentega, gula perang, yogurt, jus lemon, cuka, krim tartar, sirap pekat, sos epal, serbuk koko semulajadi (proses tidak dutch), atau madu.  AC

Tips untuk elakkan edible image berkedut

Dah lama rasanya saya tak menulis blog. Untuk perkongsian hari ini ialah bagaimana mahu kurangkan kedut edible image di atas kek. Pada pengetahuan saya, edible image ini dibuat di atas kertas gula dan dicetak menggunakan printer yang khusus menggunakan pewarna makanan. Pengalaman saya pula dalam mengendalikan edible image ini sangatlah menyedihkan. Contohnya boleh tengok gambar dibawah ini, begitu berkedut sekali....mujurla sangat yang tempah ini jiran yang sporting sangat... Kemudian tak lama lepas tu ada lagi order kek nak letak edible image juga...waduh...berpeluh rasanya dok menaip dalam google tips-tips berkesan untuk meletak image atas kek. Syukur ada satu tips yang saya yakin berkesan dan boleh membantu....iaitu menggunakan coklat compound yang dicairkan. Dibawah ini saya kongsikan gambar edible image itu telah diletakkan atas coklat compound. Cara-caranya:- cairkan coklat compound menggunakan method double boil Berapa banyak? sekadar mencukupi untuk di

Pentingkah Gred telur untuk baking?

DiMalaysia, telur akan diperiksa dan digred mengikut saiz/gram dan kualiti mereka. Warna kulit telur itu (coklat atau putih) ditentukan oleh baka ayam dan mereka mempunyai kandungan nutrisi yang sama. DiMalaysia hampir kesemua pasaraya dan kedai runcit menjual telur jenis warna coklat. Warna telur kuning adalah bergantung kepada diet ayam itu. Sistem penggredan yang saya fahami diMalaysia adalah AA, A, B dan C. Ianya merujuk kepada kualiti luaran dan dalaman telur, dan saiz telur. Saiz telur antara lebih besar-lebih 70gm, besar-65gram, sederhana-60gram dan kecil-55gram. Sentiasa gunakan telur saiz yang dinyatakan dalam resipi. Jika saiz tidak dinyatakan dalam resepi itu, maka aggaplah ia adalah telur saiz A-besar. Kebanyakan telur yang digunakan untuk baking kek adalah pada suhu bilik. Satu cara yang cepat untuk memanaskan telur ke suhu bilik adalah dengan meletakkan ia di dalam air panas (bukan air mendidih ya :) ) selama 10 - 15 minit, jika tidak mahu maka boleh biarkan i